Välkommen till Enbärets förskola en del av Kungsängsenheten. De samlade förskolorna och skolorna i Smedby - Rambodalsområdet. Vi bildar barnen för var de ska vara i framtiden, inte var vi är idag. Vi är en enhet med ett gemensamt pedagogiskt förhållningssätt. Verksamheten bedrivs i flera byggnader som alla ligger naturnära vilket vi använder oss medvetet av. I och med att vi är en stor enhet med en mångfacetterad verksamhet kan vi förverkliga och utveckla forskning och organisationen på ett bra sätt.

Sidor

fredag 22 maj 2015

Det växer...

Idag på samlingen spanade vi på våra morotsplantor igen...
Oj vad de växt sen sist. Vi tittade på en bild från förra veckan.

"Då var dem små, nu är dem större"
"Nej, dem är längre nu"

Vi hämtade ett måttband så att vi skulle kunna mäta hur långa dem var. Och så att vi nästa vecka kan mäta och se hur mycket de växt.


Först jämförde vi alla plantor och använde ögonmåttet för att se vilken som var längst. Den längsta plantan var 17 centimeter lång, den näst längsta var 15 cm lång. Tillsammans räknade vi ut att det skiljde 2 Centimeter. Det ska bli spännande att mäta nästa vecka igen. Barnen håller också upp sina händer och vill att vi ska mäta hur stort mellanrummet är. Allt från 2 till 90 centimeter blir resultaten.

I förskolan ska barnen få möjlighet att använda och utveckla sin matematiska förmåga för att undersöka och för att föra och följa resonemang. Barnen ska också få utveckla sin förståelse för grundläggande egenskaper hos mängder, antal, talbegrepp, mätning och förändring.

Efteråt tog vi bort pappen runt krukan för att se om vi såg några rötter. Nu hade det hänt grejer! Förra veckan såg vi en liten rot, nu såg vi många många rötter!



Varför har plantorna rötter då? Vad har de för uppgift?
"Dem ska suga upp vatten till blomman så den kan växa"
" Om den inte kan suga upp vatten kan blomman dö"



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar